Tips Mata Cantik Bersinar | Teringin nak memiliki mata cantik bersinar? Sebelum terlambat, sebelum muka nampak lebih tua dari usia sebenar, ada baiknya kamu cuba lakukan penjagaan mata yang boleh membantu mata lebih sihat dan bersinar.

Tips Mata Cantik Bersinar


Tips Mata Cantik Bersinar

Berikut beberapa tips yang boleh dicuba!

1. Lindungi mata daripada terkena sinaran matahari secara langsung. Selain boleh merosakan kulit mata, ia juga tidak elok untuk kornea mata.Usahakan memakai kacamata hitam,payung ataupun topi ketika melakukan aktiviti luar yang terdedah pada kepanasan sinaran matahari.

2. Hindari penggunaan kanta lekap lebih daripada 12 jam sehari. Ia boleh mengakibatkan iritasi.

3. Pastikan lampu di tempat beraktiviti cukup terang supaya mata tidak rosak.


Baca Juga: 
Atasi Kulit Kusam Dan Kering
tips mata cantik bersinar


4. Ketika mata terasa penat, pejamkan erat-erat mata beberapa saat dan pegang dengan telapak tangan, dan kira sampai 10. Takpun titiskan dengan ubat titis mata untuk menyegarkannya.

5. Jangan sesekali menggosok-gosok mata, sekalipun menggunakan tangan sendiri.Memadai jika mengerdipkan mata beberapa kali pada setiap 20 minit.


Cara ini seperti terapi ‘mengurut’ mata secara natural dan akan menguatkan lagi otot-otot mata, menguatkan sistem penumpuan mata serta merangsang pusat penglihatan yang terdapat di otak.

tips mata cantik bersinar


Tips Membuat Mata Lebih Cantik. Rawat Sendiri!


• Bersihkan dengan pembersih mata yang mengandungi bahan semulajadi.Sediakan kapas bersih, kemudian celupkan dengan susu asli.Kandungan susu tersebut boleh menanggalkan sisa kotoran pada mata.

• Tekap dengan potongan kentang atau timun selama 10 minit. Ia boleh mengurangkan maya sembab serta lingkaran hitam bawah mata. Selepas itu, bersihkan muka dan sapukan krim mata.


• Untuk mata penat, sediakan besen atau mangkuk bersih. Masukkan beberapa helai daun sirih (koyak-koyakkan) dan bubuhlah air panas. Tundukkan muka ke atas besen atau mangkuk tadi.

Wap air dun sirih boleh mengatasi mata yang penat serta menyembuhkan rasa pedih dan gatal pada mata.

Sebenarnya tidak susah untuk mendapatkan mata cantik dan sihat. Jangan lupa amalkan tips mata cantik bersinar. Semoga perkongsian ini bermanfaat!