Petua Kulit Muka Glowing Dengan Air Beras | Tahu tak yang air beras mempunyai banyak khasiat dan boleh digunakan untuk merawat kulit muka. Salah satunya, dapat membantu mencegah pigmentasi atau bintik-bintik hitam di muka, memperbaiki testur kulit serta memudarkan kesan gelap di muka.


Petua Kulit Muka Glowing


Petua Kulit Muka Glowing Dengan Air Beras


1. Mencerahkan Kulit Muka


Air beras mengandungi enzim pencerah kulit semulajadi dan ia selalu digunakan sebagai bahan asas untuk kebanyakan produk kecantikan yang berasal daripada Korea dan Jepun, khususnya bagi mencerahkan kulit.

2. Memudarkan Bintik-Bintik Hitam

Air beras juga dikatakan dapat membantu memudarkan bintik-bintik hitam/gelap serta masalah hiperpigmentasi di muka.


3. Memperlambatkan Proses Penuaan


Air beras yang kaya dengan antioksidan semulajadi seperti vitamin C dan vitamin A serta flavonoid yang dikatakan dalam meminimakan kerosakan kulit yang disebabkan faktor usia, sinaran matahari serta pencemaran persekitaran.


4. Mengecilkan Pori-Pori


Jika ada masalah dengan pori-pori besar, cubalah mengatasinya dengan menggunakan air beras. Ia dapat mengecilkan pori-pori serta membuatkan wajah menjadi lebih bersih dan nampak berseri.


Baca Juga: 
Hilangkan Lingkaran Hitam Bawah Mata Dengan Cepat


5. Menganjalkan Kulit Muka


Boleh gunakan air beras sebagai toner. Ia bukan sahaja dapat mengecilkan pori-pori dan menjaga kulit muka supaya tetap lembut, bahkan dapat menegangkannya.


petua kulit muka glowing




Cara Membuat Air Beras

Teknik 1


• Ambil 3 genggam beras dan endam beras dengan air selama 30 minit. Selepas itu bolehlah digunakan.

Teknik 2


• Ambik 3 genggam beras dan masuk dalam periuk yang sudah berisi 5 cawan air.

• Rebuslah selama 30 minit atau sehingga airnya menjadi putih/kanji

• Selepas itu tapis, dan ambil air beras (setelah sejuk)tadi, isi dalam botol kaca yang tertutup kemas. Simpanlah dalam peti air dan ia boleh tahan selama empat hari.

Note: Cara nak guna air beras sangat mudah. Rendam kapas dalam air beras tersebut, dan sapukan keseluruh muka pada setiap pagi dan petang atau malam. Biarkan air beras itu meresap dan kering sendiri di muka.

Itulah antara petua kulit muka glowing dengan menggunakan khasiat air beras. Selamat mencuba dan semoga kulit muka flawless dan glowing !

Foto: Pexels